19 Dec 2011

Gädd-mesma?

Jag vill inleda med att jag inte är någon skräddare av rang. Inte ens i närheten faktiskt.
Men fulslöjda grejer kan ju alla.
Jag ville ha ett bra sätt att förvara gäddflugorna när de skall med ut på tur och Sameo har en liknande grej som de kallar Pike-Wallet och den kombinerat med den samiska Mesman,syrullen gav mig den här idén.

Helt enkelt en lång rulle med beteslås isydda. Flera flugor får plats på varje och blir det trångt syr man i fler.
På det en liten ficka för tafsar och sådant bra-att-ha.
Ylle och bomullstyg,sytt med lintråd för den som undrade det. Bandet är från en arbetsskjorta som jag hade liggande. Såhär i efterhand och om man hade fått välja det bästa materialet hade skinn varit trevligt. Krokarna fastnar litegrann i ylletyget när man rullar ihop den. Mest störande,inte egentligen ett problem.
Den ersätter alltså min tidigare,om än stiliga lätt opraktiska,gamla smörask i svepteknik som de har bott i tills nu.


Utrullad och laddad med flugor. Fickan för tafsar är med den med.


Beteslås för att hålla flugorna. De håller sig där de ska!
Ihoprullad är den inte större än en vanlig flugask bara lite tjockare.
Gammelasken. Det vart lite rörigt i den.

No comments:

Post a Comment