9 May 2012

Fisk på!

För det första skall det sägas att jag inte har hunnit varken skriva eller fiska pga projektarbete på skolan.
Det i sig var slitigt men roligt,jag smidde en plog av hästdragen modell från 1800-talet.

Plogen i provplöjning. Funkar fint!


Nå,fisket då!
Jag har tagit ett par turer efter arbetet avslutades,bland annat till Helgnäs-ån där det mest stod gäddor på land.
Fiskade mitt lätta #4 och nymfer,hade nåt litet nafs men inget rejält. Såg ett par vak så något torrt togs det men jag tror det är lite kallt och att fisken är lite försiktig med det stora antalet gäddor som var där och lekte.
Skoj att se leken dock.

Sen så vart det ju så att jag vart sugen på speycasting. Det blir mer och mer så att det tilltalar och jag börjar bli vansinnigt sugen på ett tvåhands,kanske inte i tyngsta klassen men väl #8-9 eller 10.
Klump och skjutlina så att man kan täcka av större områden av bredare älvar.

Hursom tog jag mitt #6-7 och tänkte att man kan ju alltid leka lite.
Trots att den linan jag har har en fast klump som dessutom är ganska lång lyckades jag dänga ut några snygga spey-kast. På det så körde jag lite med mina egenbundna tubflugor,det känndes liksom rätt i sammanhanget.

Sagt och gjort,stod under bron över mot leksandsnoret och fick efter ca 20 minuter ett hugg.
Inget rejält men jag lät flugan svepa igen över samma plats och som det ju ofta kan bli är fisken redan lite retad och pang!

2.5 kilo förrymd regnbåge på en röd tub med röd och grå bucktailvinge samt blått hackel. Förtyngd med konskalle. Älven gick normalhögt och har blivit kallare igen sedan fjällvattnet börjat komma ner.
Tjock och fin fisk men med de tydliga fenskadorna som avslöjar att den gått i odlingskasse.



Tjock fisk,middag till åtta!





Jag har hunnit ,med ytterligare en bomtur men som framåt kvällen började bli riktigt spännande.
Stor fisk gick och vakade ute i älven och jag hade ett par försiktiga tagningar.

När vattnet blir varmare kan fisket inte bli annat än bättre.
Men det är nog dags för ett tvåhands så att man kommer ut lite längre och inte bara fiskar längst kanten.
Dalälven är bred.

No comments:

Post a Comment