3 Jun 2012

4 kast,4 fiskar

Nu har jag kommit till Hälsingland igen.
Tillbaka vid ån där den här bloggen startade för snart ett år sedan.
Efter att ha löst fiskekort för sommaren tog jag mitt spö och promenerade längst ån.

Kallt och regnigt var det och jag började fiska av de platser som jag vet brukar hålla fisk.
Vattenflödet är dock relativt högt och snabbt pga allt regn så jag gick ganska snabbt vidare mot sjön.

Där nere bytte jag fluga till en lite tyngre historia jag kallar för Bouncing Betty, en förtyngd fluga för abborre tänkt att hoppa fram på botten. Den fungerar fint att fiska i frivatten med,då får den en jiggande gång.

Hursom knep jag snart en aborre.

Några kast senare vart det spännande med först en liten mört,sedan en abborre till,en liten gädda och PANG!
Regnbåge. Den slet ganska snabbt av den ytterst tunna tafsen. I nästa kast högg den igen och jag fick åtminstonde känna lite på den. Fantastisk fisk,skulle gissa på 1.5-2 kg, spetsiga fenor och med kämparglöd.
Tyvärr drog den tafsen igen. Ändock 4 fiskar på 4 kast. eller ja,5 då.

Lustigt det där när man får ädelfisk som bifångst till abborre,inte tvärt om.
Kallt men roligt.

Imorgon blir det lite streamers och ett tyngre spö och så upp och kasta lite vid en sjö upp på skogen en bit.
Öring,regnbåge och röding i den.

Kvällens första borre. Roliga fiskar det där!

No comments:

Post a Comment