15 Nov 2012

DIY Fly Fishing Gear

Då vart det lite mer göra-själv-utrustning.
Jag hade en gammal bestickkorg som jag testade att göra en linkorg i.
Liten,lättpackad och den släppte ut vatten. Verkade perfekt.

Men den var för liten.
Dels föll linan ur och så kunde jag inte stripa flugan hårt och långt som ju ofta är behövligt till exempel vid gäddfiske.
Handen tog i botten av korgen och man var helt enkelt tvungen att fiska mycket försiktigare.
Så nu har jag slängt ihop en större  av en variant plastback.
Inget knepigt egentligen,bara att göra ett par skårår för bältet.
En bra grej är att inte sätta dem längre isär än din höft är bred.
Den fungerar att ha frampå om man trivs bättre med det (eller på ryggen om man skall gå en liten bit) men böjs inte och sitter obekvämt när den sitter på sidan.
Och så borra hål i botten så att vattnet kommer ut. Jag hör till dem som gillar det.
Det är möjligt att jag senare köper någon sorts plastkoner och limmar fast i botten som spridare,de fina köpemodellerna har ofta det och det skall hjälpa till att motverka knutar på linan för att den lägger sig huller om buller.

Dock lade jag till spöhållare.
Hade ju varit snyggt med en nedskuren grop i kanten i stil med Orvis fina korg men jag vill inte ha några vassa kanter,tycker att man slår i knogarna och det blir bara störande.
Så jag limmade fast lite gammalt knäskydd som ger en mjuk fin spöhållare,toppen att kunna lägga ifrån sig spöt när man skall byta fluga eller kroka loss en fisk tex.

Vad har man en linkorg till då kanske någon undrar?
För den som inte vet så stripar man ner linan i korgen.
Egentligen idealt vid all typ av flugfiske.
Står man i strömvatten så slipper man att en flytlina åker med nedströms och är jobbig att dra upp igen.
En sjunklina ligger ovan vattnet istället för att sjunka och man slipper att det blir avkortat kast pga att vattnet gör motstånd.
Man slipper trassla in linan i fötterna vid båtfiske,man skyddar den mot grus och stenar,pinnar och annat skräp och man kan ha mycket lina liggande redo för att snabbt kunna kasta om en öring visar sig.
Den enda egentliga nackdelen är ju att det är ytterligare en bit utrustning som skall med till vattnet.

Knappast så snygg som köpekorgarna men den skall nog tjäna mig väl!
Nu skall det bara på lite tuffa fiskeklistermärken så att den ser riktigt proffsig ut ;)

Nya linkorgen. De svarta spöhållarna är helt enkelt sönderklippt knäskydd.

Den gamla linkorgen. Lite liten,annars fungerar den faktiskt riktigt bra.



No comments:

Post a Comment